Blansko, Česká republika
605 111 200
copyhanka@gmail.com

4 největší záhady copywritingu

4 největší záhady copywritingu

o copywritingu

Píše se rok 2020 a na českém internetu stále dochází ke stejnému nedorozumění jako před lety. Pořád totiž tápeme, hledáme, nevíme a ptáme se, kdo že je ten copywrighter a co vlastně dělá?

Co se v článku dozvíte?

Naštěstí už spousta z nás, ohrožených copyWRITerů, bojujeme za to, abychom se konečně dostali do povědomí všech jak v digitálním, tak i běžném světě. Aby lidé věděli, kdo jsme a co děláme. Chcete to také vědět? Tak čtěte!

Šla jsem na to chytře ✌ a zeptala jsem se strýčka Googla, co nejčastěji lidé vyhledávají, když chtějí zjistit více o tom, kdo je copywriter a jaká je náplň jeho práce. A heleme se! Tady to máme černé na bílém. V první řadě vůbec nevědí, jak se to vlastně píše.

Jak je copywriter vyhledáván na českém internetu?

kdo je copywrighter

copywrighter

Jak jsem sama zjistila, není na co čekat. Musím zakročit, dokud je ještě čas. A proto vám teď odhalím 4 největší záhady „tajemného“ copywritingu. A možná díky tomu ušetřím spoustu práce a nervů těm, kteří nastoupí na trůn z písmen a znaků po mně.

Dovolím si zde jen malou vsuvku pro mou milovanou babičku:
Babi, soustřeď se prosím, lépe než teď, už ti to asi vysvětlit nedovedu!

Co je copywriting?

Pokud vám nejde na rozum, co je ten copywriting za novodobý výmysl, budete teď možná překvapeni. Kořeny oboru totiž sahají až do 70. let 20. století. V těch dobách byl jedním z nejvýznamnějších reklamních textařů David Ogilvy.

David Ogilvy mimo jiné vydal i jednu z nejuznávanějších marketingových knih – Ogilvy o reklamě. Do dneška je kniha jakýmsi průvodcem ve světě marketingu a reklamštiny. I přesto, že se za tu dobu hodně změnilo, Ogilvyho metody a rady platí dodnes.

Ogilvy věděl, jak svými texty vyvolat ve čtenáři pocit, že nic lepšího než produkt, o kterém právě čte, neexistuje. Jeho texty byly geniální. Můžete se o tom přesvědčit v ukázce jeho legendárního sloganu pro Rolls-Royce.

ogilvyho slogan

Zdroj obrázku: Pinterest

„Ten nejhlasitější zvuk, který při rychlosti 60 mil v hodině v novém Rolls-Royci uslyšíte,
vychází z elektrických palubních hodin.“


Ogilvyho originální reklamní sdělení vyzdvihlo TOP vlastnost nového Rolls-Royce (byl neskutečně tichý) a přitáhlo neuvěřitelnou pozornost čtenářů.

A o tom je, moji milí, copywriting. O tvorbě reklamních a marketingových textů, které mají za cíl zvednout povědomí o daném produktu/službě a zvýšit tak prodeje.

Kdo je copywriter?

Slovo copywriter pochází překvapivě z angličtiny. Copy však v tomhle případě nepřekládáme jako kopírování. Znamená to totiž reklamní sdělení. Slovo Writer označuje textaře. V překladu je copywriter tedy reklamní textař.

A kam takový reklamní textař může psát? Kamkoli.

Copywriter píše například do reklam, na weby, sociální sítě a propagační portály. Píše do online deníků a magazínů, do e-booků, tvoří popisky produktů a kategorií na e-shopech. Píše scénáře pro reklamní kampaně, vymýšlí slogany a názvy značek.

Představte si například webové stránky bez jakéhokoli textu. Jak byste poznali, co vám chce autor sdělit? Přes obrázky? Možná. Ale účinek by zdaleka nebyl ani poloviční. Za to textem toho docílíte mnohem víc. Popíšete, o čem váš web, blog, produkt… je, kdo jste a co prodáváte. Jednoduše správným textem vyjádříte vše, co potřebujete.

Textový obsah je totiž král a copywriter jeho dvorní šašek, bez kterého by se jen těžko obešel.

textový obsah a copywriter

   Zdroj obrázku: Simira.cz

Co tedy vlastně dělá?

Jak už jsme si řekli, copywriter píše texty. Ale teď možná někoho vyvedu z omylu. Ani já, ani jiní, jen necvakáme do klávesnice. Je toho totiž mnohem víc, co musí správný copywriter dělat.

Předpokládám, že každý na to má asi jiné pracovní postupy a osnovy, kterými se řídí, já osobně funguju nějak takto:

Nejdříve sbírám informace a ptám se.

Kromě toho, že si vyhledávám spoustu informací na dané téma na internetu, v diskuzích na sociálních sítích a všude, kde je to možné, tak se také svých zákazníků ptám. A to hodně. Na co třeba?

  • Kam pro vás budu psát? (web, blog, sociální sítě…)
  • Jaký je cíl textu? (prodejní, informační…)
  • Jaká je vaše finální představa o textech? Máte nějakou inspiraci nebo idola, kterému byste se chtěli svými texty přiblížit?
  • V čem jste lepší než vaše konkurence? Co je to hlavní kvůli čemu vám dá zákazník přednost?
  • Jaká je vaše cílová skupina? Na jaké zákazníky se zaměřujete? (maminky na mateřské dovolené, pracovníci ve stavebnictví, děti…)
  • Jaké jsou problémy a obavy vašich zákazníků?
  • Co o vás říkají?
  • Jak chcete, aby vás zákazníci vnímali?
  • Jak s nimi chcete komunikovat? (formálně, neformálně, vtipně, odborně…)

Až si v tomhle já i klient uděláme jasno, přecházím k bodu číslo 2.

Studuju, zkoumám, poznávám.

Nasbírané podklady si prostuduju a doplním dle potřeby. Prozkoumám a poznávám blíž cílovou skupinu, analyzuju a vyhledávám.

Vymýšlím, píšu a tvořím.
Opravuju, škrtám, přepisuju a zjednodušuju.
Znovu opravuju, přepisuju a kontroluju.
Posílám text a komunikuju o něm s klientem, následně ladím dle potřeb (ne kytaru, pouze texty) a konečně vyšperkuju texty k dokonalosti.

Vidíte sami, že copywriting není jen o tom, sesmolit pár řádků a světe, div se! Je to zdlouhavý proces plný zjišťování, studování a poznávání toho, o čem zrovna píšete.

Potřebujete reklamního textaře právě vy?

Poslední záhada tedy zní: Potřebujete copywritera? Každý umíme psát, to sice ano. Ale ne každý to umí s tou vší parádou okolo a tak, aby byly texty šťavnaté a přinášely to pravé ovoce.

Potřebujete s texty pomoct? Ozvěte se mi! 😊

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.