11 tipů, které vás naučí psát lepší produktové popisy

Máte e-shop plný zajímavých a krásných produktů, do kterých při výrobě vkládáte kus svého srdce? Přesto však objednávky nepřicházejí nebo jich není tolik, kolik byste si představovali? Dost možná bude chyba ve špatně napsaných a nicneříkajících produktových popisech. Zajímá vás, jak by takový popis produktu měl správně vypadat a jak ho napsat? Čtěte!
Běžně píšeme popisky pod fotky na sociálních sítích nebo sdílíme statusy, ve kterých popisujeme ostatním, co jsme dělali o víkendu nebo co děláme a cítíme právě teď. I přesto má však hodně lidí problém s tvorbou ostatních popisů. Jakých třeba? No třeba těch, které pomáhají prodat zboží na jejich e-shopu. Neví, z kterého konce začít a jaká „omáčka“ by se k tomu nebo onomu produktu více hodila. Patříte mezi ně a chcete to změnit? Tak hurá do toho!
A teď se na chvíli zastavíme. Zaprvé je důležité si uvědomit, že produktové popisy nepíšete proto, abyste zaplnili stránku. A dokonce ani proto, abyste zákazníkovi předali takové informace, které mu jsou ve výsledku k ničemu.
Proč ten popisek tedy vůbec psát?
No třeba právě proto, aby vám pomohl daný produkt prodat. Lidi nechtějí kupovat „zajíce v pytli“.
V kamenném obchodě vám veškeré informace sdělí prodavač. Kdo to ale udělá na e-shopu, tedy v tom obchodě, který je online? Ano, věřím, že chápete správně.Teď už nejspíš máte jasno v tom, proč je důležité psát skvělé produktové popisky. Nejenže tím oživíte a pozvednete e-shop a odlišíte se od konkurence, ale také vezmete zákazníka za ruku a společně s textem ho hezky dovedete až k požadovanému cíli – k objednávce.
Jak tedy začít, když váš e-shop obsahuje několik desítek, nebo i stovek, produktů? Přečtěte si 5 tipů, které vám usnadní začátky s tvorbou popisků.
1. Rozvrhněte si strukturu (kostru) popisků
Udělejte si takový pomocný návrh toho, jak by měl popisek vypadat. Rozčleňte si text do bodů, nadpisů, odstavců. Jak taková kostra může vypadat?
Ukázka toho, jak může vypadat kostra popisků.
Tady samozřejmě záleží na samotné struktuře vašeho e-shopu. Proto vycházejte vždycky z toho, co vám webová šablona dovolí.
2. Rozdělte si produkty do jednotlivých skupin
Ujasněte si, pro které produkty je potřeba tvořit originální popis, a kterým zase stačí jen ten obecnější. Osobně doporučuji tvořit pro ty více prodávané a dražší jedinečné popisy. Pro ty levnější a ty, které na e-shopu prodáváte například v několika barevných provedeních, můžete zvolit obecnější popis, který pak vyladíte na míru každému produktu zvlášť (pozměníte technické specifikace, materiál, barvu, atd.)
3. Určete si svou cílovou skupinu
Kdo jsou vaši zákazníci a komu vlastně chcete produkt prodat? Určete si cílovku a text pište přímo pro ni!
4. Klíčová slova
Zjistěte si vhodné výrazy, přes které vaši zákazníci vyhledávají produkty, jako je ten váš a použijte je v textu.
5. Tón komunikace
Jak chcete na e-shopu komunikovat s vašimi zákazníky? Zvolte si tón komunikace ještě před tím, než začnete psát a držte se ho. Tón je vhodné volit podle cílové skupiny. Píšete pro mladé lidi? Můžete si dovolit psát i nespisovné výrazy. Pokud však píšete pro majitele firem, držte se raději spisovné a formální komunikace.Teď, když jsme si ujasnili základy, můžeme se pustit rovnou do psaní. A tak přichází 6 dalších tipů, na které je potřeba myslet, když píšete produktový popis. Jdeme na to!
1. To důležité hned na začátek
Nevytvářejte obsáhlé příběhy. Nevymýšlejte zápletku, ani rozuzlení a už vůbec nečekejte na závěr. Máte pouze pár sekund na to, abyste si udrželi pozornost zákazníka. Proto mu sdělte vše potřebné hned na začátku a vypíchněte v textu to, co ho při koupi může zajímat.
2. Pište pro lidi, ne vyhledávače
Samozřejmě záleží na tom, jestli v textu použijete ty správná klíčová slova. Já však nejsem, a vy asi také ne, žádný guru na optimalizaci, a proto se řídím zlatým pravidlem. Texty píšu hlavně pro lidi, ne vyhledávače. Váš zákazník nechce číst nesmyslná slovní spojení jen proto, že je to klíčová fráze a líbí se to vyhledávačům. Myslete na to!
3. Udělejte z vlastností přínosy
Zapomeňte na výpis všech různých vlastností, které ve finále zákazníkovi nic nepředají. Naopak jim z nich vytvořte přínosy a rozepište se o tom, co mu koupě produktu přinese. Pro příklad jsem vám vytvořila malou ukázku toho, jak to může vypadat.
Ukázková tabulka toho, jak z obyčejných vlastností můžete udělat přínosy pro zákazníka.
4. Emoce
Vyvolejte v zákazníkovi tu správnou emoci, díky které si k produktu vytvoří „vztah“.
Příklad:
Prodáváte lyžařské helmy. Vyvolejte textem v zákazníkovi představu zasněžených hor, svahu, skvělého zimního počasí a lyžování. Nalaďte ho na příjemné zážitky na horách, kdy si užíval zimní pohody a radovánek. Pak ho ale upozorněte na potřebné bezpečí. Najednou váš produkt potřebuje ještě víc než předtím, protože teď už k němu má vybudovaný i potřebný vztah.
5. Věnujte mu tolik času, kolik si zaslouží
Jednoduše – věnujte každému popisu tolik své péče a času, kolik vám vydělá peněz. Je zbytečné trávit dvě hodiny nad popisem magnetky za 20 Kč. Ale taková televize za 20 000 Kč – ta už si určitě zaslouží plnohodnotný popis! Nezáleží však ani tak na tom, jak dlouhý text bude, pokud si zachová svou výstižnost!
6. Rada na závěr
Posledním tipem je moje rada: Nevymýšlejte „omáčku“ pro svoje produkty. Raději předejte zákazníkovi hodnotné informace. A taky myslete na skvěle vyfocené produktové fotky! Ty jdou totiž s texty ruku v ruce!
Pomohl vám dnešní článek? A o čem byste chtěli číst příště? Napište mi do komentářů tady na blogu nebo na Facebooku. Já vám zatím přeji spoustu úspěchů při psaní a už se těším na vaše reakce!